Rondcross door die Kaap en Nelson Mandela - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nathalie - WaarBenJij.nu Rondcross door die Kaap en Nelson Mandela - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nathalie - WaarBenJij.nu

Rondcross door die Kaap en Nelson Mandela

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

08 December 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo,

Ben weer terug in Johannesburg, na weer een lekker bijna een maand weg te zijn geweest in Die Kaapstreek, lekker gerelaxed, veel gezien en van de omgeving genoten.

Wat heb ik allemaal gedaan :
7 november : Ronald kwam ‘s avonds aan met het vliegtuig, dus die eerst maar eens opgehaald

8 november : Lion Park en lekker gegegeten

9 t/m 10 november : met de trein van Johannesburg Central naar Kaapstad gereden. Begon uiteraad weer lekker, want toen ik de tickets wilde ophalen vertelden ze me doodleuk dat ik nog niet betaald had en/of ik eventjes R640 wilde betalen. Gelukkig had ik een kopie meegenomen van de internetbetaling en na een uurtje was alles duidelijk (tuurlijk kreeg het faxapparaat weer de schuld).
De reis zelf was zeer grappig en best wel luxe. We hadden gewoon met z’n 2-en een coupe (met een uitklapbaar stapelbed die rond 19.00 uur uitgeklapt werd en voor je opgemaakt). Gedurende de dag kwam er een “ober” langs die vroeg of je iets wilde eten/drinken. In totaal hebben we denk ik zo’n 1,5 uur maar vertraging gehad, wat best meevalt voor zo’n lange rit !!
Bij aankomst opzoek gegaan naar de het autoverhuurbedrijf, we dachten dat ie verder weg zou zijn dan deze in werkelijkheid was, want we gingen opzoek naar een taxi toen we aangesproken worden door een Capetonian (zo eten de inwoners van kaapstad) en die vroeg of we hulp nodig hadden, dus wij zeggen nou een metertaxi (als je dat niet zegt dan wijzen ze je de taxibusjes aan en dat is niet zo handig met grote rugzakken…haha) en hij vraagt waar moeten jullie heen dan ? Wij gaven het adres en hij zegt “oh…..dat is hier dichtbij ik wijs jullie het wel eventjes” !! oke zeer vriendelijk mag ik wel zeggen.
Na een kort tijdje hadden we ook nog eens het hostel gevonden…..(die duurder uitviel dan we dachten !) met een niet onaardige kamer.

10 t/m 12 november : Kaapstad !! Na alle spullen neergezet te hebben in de kamer, maar meteen richting Tafelberg gereden (toen ik met Caroline de laatste keer was toen konden we er niet op ivm weersomstandigheden en omdat het weer zo kan omslaan maar meteen de berg op gegaan). Zeer mooi tuurlijk weer (‘t was nu mn 3e keer en het blijft mooi (helaas ook duur, retourtje kabelbaan is R180).
‘s Avonds naar V&A waterfront gereden en daar wat rondgehuppeld en gegeten.
De volgende dag richting Cape Point gereden, met als tussenstop Boulders Beach (waar een pinguinkolonie zit). Eenmaal in het natuurpark van Cape Point wilde we richting Cape Point zelf rijden en opweg daarna zag ik opeens in mn ooghoeken wat bewegen in het water…yep Walvissen !!! bij Kaap de Goede Hoop !!...nou daar uiteraad eventjes rondgehangen (zie je toch niet dagelijks toch ?). Daarna dus Cape Point nog gezien en toen weer richting Kaapstad.
Maandag de wijnroute gedaan en wat “wijnestates” bezocht.
We hadden besloten om niet naar Robbeneiland te gaan (waar Nelson Mandela gezeten heeft) want dat zou R180 weer kosten en heb van veel gehoord dat het tegen zou vallen.

13 november : Hermanus : Van kaapstad richting Hermanus gereden, best een mooi route en gelukkig niet ver rijden. Daar in een best wel leuk hostel gezeten en opzich jammer dat we er maar 1 nacht geboekt hadden (de receptiedame was in ieder geval zeer spraakzaam en aardig). In Hermanus een Haaiduiktripje geboekt voor de volgende dag.

14 november : Zeer vroeg in de ochtend naar Gansbaai gereden, want we hadden een “date” met the great white. Helaas werd de trip gecancelled ivm weersomstanigheden (opzich terecht, want inderdaad de golven waren metershoog), toen maar meteen doorgereden naar Cape Agulas (oftwel het zuidelijkste puntje van Afrika). Daar wat rondgehangen (vuurtoren gezien, zandduinen en zeer duur gegeten…ahum !).
Hostel was wel aardig en vriendelijk, maar er is verder niet veel te doen in omgeving, dus 1 nachtje was inderdaad voldoende.

15 t/m 17 november: Mosselbaai : In de ochtend eerst vanuit Cape Agulas nog eventjes een walvisspot tochtje gemaakt, maar geen walvis gezien (golven waren ook een beetje erg wild en hoog) en daarna gereden richting Mosselbaai.
Mosselbaai is aardig, maar vrij touristisch helaas. Maar vanuit Mosselbaai worden ook Haaiduiktripjes gedaan, dus meteen maar geinformeerd. In 1e instantie was alles volgeboekt tot zondagochtend (de dag dat we weer weg zouden gaan uit Mosselbaai !), maar we warden op een reservelijst gezet en we konden nu op zaterdagochtend mee. Boottochtje was lekker (‘t was heerlijk om weer te varen), maar helaas geen enkele haai gezien (balen dus)…we hebben nu een voucher voor een gratis 2e keer, maar ja of we dat ook kunnen gebruiken eens ??
We hadden ook nog een boottochtje gemaakt naar “seal”eiland, waar honderden zeerobben op een rots liggen.

18 en 19 november : The Crags : zondagochtend vertrokken vanuit mosselbaai naar “the crags”....nou zowel Ronald als ik wilde in 1e instantie onmiddelijk weg toen ons de kamer werd getoond (we kwamen aan en een jongen met een afgezakte broek, vettig haar en zwarte blote voeten heette ons welkom, volgens mij was ie ook nog half stoned). In de kamer bleek de kraan van het bad kapot te zijn (moest ie nog repareren zei ie) en toen Ronald op het bed ging zitten zakte ie er zowat door (oeps !).
De moeder van de jongen kwam toen en die beloofde ons een andere kamer (pfff…twijfel twijfel, zouden we blijven) en ze bood ons een gratis biertje aan terwijl we moesten wachten.
Nu hadden we geen zin om nog naar een ander hostel te zoeken, dus we hadden zoiets van “nou ja…vooruit dan maar we blijven wel”.
De volgende dag op pad gegaan, eerst naar de elephant sanctuary waar ik gelopen met een olifant (slurf in hand) en daarna na een centrum voor wild cats…daar zijn we best wel lang gebleven toen, want na de rondtour vroeg Ronald of we nog een keer terug mochten naar sommige hokken, want hij wilde foto’s maken. Nou de gids vond het best en we mochten de hokken in en daar spelen met de lieve beestjes (met zeer scherpe klauwen). Best wel een baantje wat ik graag zou willen doen overigens en de Rooikat is nu mijn favorite….mooi beestje is dat.

20 t/m 22 november : Addo : In de ochtend (de avond daarvoor meteen betaald aan hostel) zeer vroeg weg en op weggegaan naar Addo. Met een tussenstop in een soort opvangpark voor verwaarloosde dieren en weesjes. Veel papagaaien zaten daar (zeer schattig want ze bleven je volgen en hallo zeggen…haha) en daar mogen knuffelen met een rooikatje (net een paar weken oud).
Tegen de namiddag aangekomen in Addo en het hostel daar. Daar geslapen in een Rondavel (rond huisje met rieten dak zoals ze in Lesotho leven en in de eastern cape). Woensdag Addo Elephant park ingeweest en daar flink rondgereden, toegang was R100, beetje erg veel voor een game reserve.
Donderdag het andere gedeelte van Addo Nature reserve bezocht, maar daar was niet veel te doen, daarom wilde we terugrijden door het Elephant park weer, maar we hadden dit keer gezegd dat we Afrikaners waren. Met als gevolg dat we nu maar R25 hoefde te betalen !! (stelletje afzetters).

23 t/m 25 november : Hogsback : In de ochtend eerst nog in Addo de crocodile and lion park bezocht waar heel erg schattig een klein leeuwtje om aandacht vroeg en daarna richting Hogsback gereden, waar ik persoonlijk veel moois van gehoord had. Helaas was het zeer regenachtig weer en zaten we letterlijk 2 dagen in de wolken (de 3e dag was het opgeklaard en een zonnetje gehad). Hogsback is mooi voor stevige wandelaars, maar niet voor mensen zoals ik. Ik vind wandelen best leuk soms, maar niet met regen en steile paden. Dus Hogsback was een terleurstelling toch wel (zonde).
Zeker omdat de open haard in de kamer niet echt lekker trok, er geen deur zat tussen de badkamer en de slaapkamer en ik op de 3e dag tegen een boom aangereden ben (de auto kwam vast te zitten en bij het loskomen stonden de wielen niet helemaal recht en gleed de auto tegen een boom aan…oeps !). Gelukkig heeft Ronald de ergste deuk er zelf uit kunnen drukken, maar bovenaan bij de motorkap kon hij er niet bijkomen.

26 en 27 november : terug naar Addo ! : We hadden gehoord van de hosteleigenaar van the aardvark dat er een private gamereserve was naast het Addo Elephant park die behoorlijk goed moest zijn…en voor R500 zouden we dan vanaf 14.30 een safari hebben met daarna een diner…dus we zijn teruggereden naar Addo.
In de ochtend van 27 zijn we eerst nog naar een reptilecenter geweest….nu ben ik nooit een superfan geweest van reptielen, maar dit was echt te gek leuk ! Voordat ik het wist had een phyton om mn nek…..en toen ik eventjes niet oplette was deze onder mn trui gekropen en zat ie zowat knus tussen mn borsten (oeps !). De eigenaar was behoorlijk enthousiast en ik moest vanalles van hem vasthouden (de ene slang na de andere werd om mn nek gegooid) en een varaan (denk ik dat het was ?) die liet eventjes zien hoe goed hij kon poepen terwijl ie vastgehouden werd door mij (jakkie). Het beest was naar het center gebracht omdat hij puppy’s op at in een woonhuis (die beesten leven gewoon in het wild en hij was naar het woonhuis gekomen voor de lekkere hapjes daar).
We mochten ook nog even de kooi in waar 2 uilen zaten en voordat ik het wist zat ere en uil a la Harry Potter style op mn schouder.
Rond 14.00 uur zijn we de auto van de gamereserve gaan volgen (1 van de gidsen was aan het lunchen met een groep) en toen begon de gamesafari in een 4-wheeldrive.
Het 1e stuk was wel aardig (zebra’s, wildebeesten, struisvogels en giraffen ondermeer), maar het 2e stuk was mooi, want toen leeuwen gechased…...ook nog eens lekker gegeten en het was een zeer aardige en humorvolle gids die we hadden.

28 november : Op weggegaan richting Johannesburg….Addo – Johannesburg zou rond de 1100 km zijn, dus we zijn wezen overnachten in een stadje halverwege….ik had een hostel gebeld of ze plek hadden en eenmaal aangekomen wisten we ook waarom…we waren de enige in het hele hostel ! best wel relaxed eigenlijk….haha.

29 november : in de namiddag terug in Johannesburg

30 november : Rondgereden door Magaliesburg opzoek naar het cheetah breeding center en het rhino and lionpark. Helaas was het cheetah breeding center niet geopend dus maar een afspraak gemaakt voor zondagochtend tour. In de middag nog eventjes snel met een cheetah gespeeld in het Rhino and Lionpark.

1 december : In de middag (van 14.00 tot 23.00 uur) naar het 64446 concert geweest van Nelson Mandela ! met veel muziek (annie lennox, live, 3 doors down, peter Gabriel (wat is die oud geworden zeg !!!) en veel band/zangers waar ik het liedje wel van ken maar niet weet hoe ze heten (haha…wie wordt er nu oud..haha) zelfs een toespraak van meneer Mandela zelf !! Was leuk om mee te maken en we waren met zn 6-en (Marie, Sydney, Rachel, Fre, Ronald en ikzelf) dus gezellig.

2 december : heel vroeg in de ochtend naar het cheetah breeding center gereden voor een 2 uur durende tour tussen de cheetahs, wild dogs, gieren en hyena’s….was wel grappig.
In de middag weer naar de rhino en lionpark geweest want Ronald wilde nog het park zelf zien.

3 december : Ronald zn laatste dag….overdag in Rosebank rondgehangen (souveniers kopen op de African craft market) en daarna vroeg gaan eten in Melville. Om 23.30 ging Ronald de lucht weer in richting NL en was de vakantie voorbij….**zucht**

Nu ben ik dus weer aan het werk, heb wel een nieuwe baan….ben nu Quality Control specialist (klinkt duurder en ingewikkelder dan het is…haha) en zit niet meer aan de callcenter telefoon. Vlak voor mn vakantie werd ik namelijk echt helemaal krankjorum van die telefoon en e-mails en zagen ze toch wel in dat ik aan iets kompleet nieuws toe was.
Het regent hier nu veel in Johannesburg (balen, want veel hoofdpijn en moe dus), maar de gemiddelde tempratuur is 20 graden, dus niet slecht…dus ik hou het nog wel een paar maandjes langer uit hier.

Foto’s volgen nog….moet even uitvogelen welke ik ga plaatsen enzo….

Dikke kus…..

Nat

ps : Oke weer typisch ik....46664 ipv 64446 was het nummer van Nelson Mandela ! Eish !

• 08 December 2007 - 15:26

Caroline:

Leuk dat het tripje leuk was! En ik ben blij te horen dat je mijn cd met foto's hebt ontvangen!. Succes met de nieuwe job, en tot snel... xx Caroline

• 10 December 2007 - 20:44

Ton En Ine Clijsen:

Hoi Nathalie

Ik heb je verhaal gelezen, wel interessant.
    Je doet veel ervaringen op.erg indrukwekkend ook.
    Fijn dat je het naar je zin hebt in dat verre Afrika.

Verder is hier alles okee, we hebben 5 december met z,n allen sinterklaas gevierd,was erg leuk.We hebben ook de kerstboom al staan, dus we zijn al in kerstsfeer.

Het gaat je goed, geniet er maar van,pas goed op jezelf.

Lieve groetjes en een dikke kus.

Ton en Ine en de rest van het thuisfront.