Zonnig 2008 - Reisverslag uit Westdene, Zuid-Afrika van Nathalie - WaarBenJij.nu Zonnig 2008 - Reisverslag uit Westdene, Zuid-Afrika van Nathalie - WaarBenJij.nu

Zonnig 2008

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

02 Januari 2008 | Zuid-Afrika, Westdene

Een zeer gelukkig 2008 gewenst vanuit een lekker zoning en warm Zuid-Afrika.

Yep ! Ben nu alweer 18 maandjes in Zuid-Afrika…tijd is snel, maar soms ook zeer langzaam gegaan….en ik weet nu bijna zeker dat ik rond April weer richting Europa ga (of richting kaapstad, maar dat zit er minder snel in vrees ik want voordat helemaal duidelijk is dan is het rond Augustus en geruchten geloof ik niet meer zo heilig in), want Johannesburg heb ik nu wel gehad en straks rond April begint de winter hier weer en dan is het een mooie periode om weer terug te zijn in Europa of NL. Bovendien heb ik dan vlak voor vertrek weer een maand reizen opzitten (mn ouders komen de hele maand Maart langs) en als het goed is dan heb ik ook Namibie gezien en die wilde ik nog bezoeken voordat ik terug keer naar NL of Europa.

Ik ben opzich blij dat ik een half jaar geleden heb bijgetekend, want ik heb nu dit half jaar best wel anders beleefd als toen ik net in Zuid-Afrika was geland. Ik zat toen in een huis in Olivedale (Johannesburg Noord) met 2 collega/huisgenoten, een huisbazin met dr zoontje (die zwaar hyperaktief was), een Afrikaans meisje en de huishoudster (die in een gamma achtig tuinhuisje woonde). De 1e maand hadden we geen auto en werden we naar het werk gebracht met een busje. In de omgeving was niet veel te doen en zeker niet lopend. Na 2 maanden zijn we (ik en die 2 collega/huisgenoten) toen verhuisd naar Ferndale, hadden we een auto gehuurd met z’n 3-en gelukkig kon ik toen lopend naar de dichtsbij zijnde shoppingmall. Helaas kon ik al vrij snel helemaal niet meer opschieten met 1 huisgenote en waren we rond December het alle drie eens dat we echt uit elkaar moesten. Ik ben toen eerst verhuisd terug naar Olivedale (helaas zeer slecht idée, want de huisgenote waarmee ik niet meer kon opschieten had hetzelfde idée gehad en ik was nog met d’r opgescheept !!) en in Maart toen naar Westdene/Melville verhuisd…..en daar woon ik nu nog steeds.
Als ik nu kijk hoe ik deze keer de maanden Juli t/m December heb beleefd dan is het dat ik nu een eigen auto heb (die ik zonder overleg met wie dan ook kan gebruiken), ik elke week lopend naar de restaurants kan en ga met m’n huisgenoten (waarmee ik excelent kan opschieten), ik m’n luie uurtjes lekker nu thuis doorbreng aan het zwembad (ipv het moeten vluchten zowat voor een sjaggerijnige huisgenote) en het werk wat ik nu doe is ook stukken beter (Van Call Center Agent op de Front office naar CCC agent naar Quality Specialist).

In de 18 maanden heb ik best wel veel kunnen reizen (niet in verhouding met m’n vrije dagen, maar gelukkig is het uitzendburo hier niet zo precies met z’n administratie en heb ik met gebruik van unpaid leave e.d. het allemaal kunnen doen). Ben nu 4x in Kaapstad geweest en 2x de Kaapstreek mogen verkennen met een auto (ik heb bijna zowat de hele kaapstreek van de Oost- naar de Westkust kunnen doen), 2x naar het Krugerpark mogen gaan, 4x naar Durban, 1x Drakensbergen mogen beklimmen, 2x naar Lesotho, 2x naar Swaziland, 1x Mozambique, 1x Botswana, 1x Zimbabwe (en een klein stukje Zambia daarbij mogen bezoeken toen ik de victora waterfalls bezocht)…..daartussen nog 2,5 week naar NL geweest en nog wat kleine tripjes hier in de omgeving van Johannesburg kunnen maken (Sun city, Pilanesberg, Magaliesberg, Pretoria).
In Maart komen m’n ouders een maand naar Zuid-Afrika en ik hoop dan Namibie aan m’n lijstje te mogen toevoegen.

Heb in de 18 maanden echt te gekke dingen meegemaakt hier in Johannesburg en omgeving (echte this is Africa momenten), maar helaas ook minder leuke dingen.
2x een beroving van dichtbij (de 1e keer : vorig jaar kerst zaten we te eten in een restaurant in Pretoria en het zoontje van een vriendin kwam opeens vertellen dat zijn papa (de manager van het restaurant) opgesloten zat in een kamertje met handboeien om. Een medewerker van het restaurant bleek het restaurant beroofd te hebben van zo’n R100.000 en de auto meegenomen van de manager en de 2e keer zat ik te eten in The Brightwater commons met 2 huisgenoten toen opeens de deur open vloog en een man binnen kwam met zn handen op zn rug gebonden en ducktape over zn mond geplakt. Het naburige restaurant was beroofd).
Helaas ben ik zelf ook 1x beroofd (smash & grab in de auto). Ik stond te wachten bij het stoplicht ‘s avonds om 7 uur, het regende en opeens werd het raam ingeslagen aan de passagierskant, een arm gleed naar binnen en mn tas werd meegenomen. Tsja weg waren mn mobiele telefoon, portomonee en dergelijke.
Het irritante is helaas dat je het allemaal gewoon gaat vinden en als een college je dan vertelt dat ze bijna beroofd zijn dan denk je al snel….oooohh bijna….tsja dat is niets….best wel erg eigenlijk.

Heb in de 18 maanden ook de meest uitlopende mensen ontmoet, mensen waarmee je in NL soms niet snel contact mee zou hebben zijn hier opeens goede vrienden of kennisen van je. Het is hier wat dat betreft net het vreemdelingenlegioen. De meesten hier hebben wel een reden om hier een jaartje te zijn. Simpele redenen als gewoon omdat ze net afgestudeerd zijn en niet weten wat ze willen gaan doen in de toekomst met hun studie, anderen omdat ze een sabbatical jaar wilden en daarbij Zuid-Afrika wilden zien, maar daar geen geld voor hadden (en dit is dan een leuke oplossing). Anderen zijn hier omdat hun relatie net uit is/scheiding en voor sommige mensen is het de reden omdat het eventjes beter zou zijn om niet in NL te zijn.
Heb m’n mensenkennis overigens hier wel goed bijgeschaaft…..Ik luister nu echt onmiddelijk naar mn gevoel als ik iemand tegen kom waarvan ik het idée heb “eish ! niet teveel mee bemoeien” het blijkt maar telkens weer dat ik inderdaad niets met die persoon of personen heb (is het niet direct, is het wel een week/maand erna dat ik van iemand hoor dat m’n gevoel toch gelijk had)….helaas blijven dat soort mensen wel het langst hangen (en mensen waarmee ik dan wel wat heb die vertrekken weer….haha).

Maar zoals ik al zei, dat ik dat ik rond April wel weer klaar ben voor nieuwe uitdagingen. Er is niet veel meer aan uitdaging voor me hier in Johannesburg, ook niet wat betreft het land zelf (moet nog wat zien, maar daarvoor kan ik altijd terug komen een andere keer)….vrienden en kennissen van me vertrekken ook steeds meer (afgelopen vrijdag weer afscheid moeten nemen van iemand die een baan heeft gevonden in Durban) en de mensen die overblijven daar heb ik steeds minder en minder mee…..bovendien heb ik een werkvergunning tot mei 2009, dus mocht ik spijt krijgen dan kan ik altijd nog terug.

Ik zal wel het lekkere klimaat missen en het feit dat ik lekker in de tuin bij kan komen in het weekend (geen vakantiehuisje voor nodig) en dat de zon bijna elke dag schijnt …maar ik zal zeker het wonen met diverse huisgenoten niet missen (kerst en nieuwjaarsdag grotendeels alleen doorgebracht en dat was absoluut heerlijk) en het feit dat je niet altijd de vrijheid hebt om te gaan en staan waar je wilt….

Nou….een dikke kus….en ik zal wat zonnestraaltjes jullie kant opsturen.

Nat

Ps kijk ook maar eens op m'n Hyves pagina http://natisdiving.hyves.nl/
Hij is nu openbaar voor iedereen als het goed is.

• 02 Januari 2008 - 16:44

Carry:

Hoi meissie,
    Ik lees altijd met veel plezier je verhalen maar nu lijkt het een beetje op je memoires! Misschien is het inderdaad tijd om terug te komen want het spetterende enthousiasme van het begin is een beetje weg. Je familie en je vrienden willen je ook wel weer eens zien en aanraken. Ik moet er nu nog even niet aan denken dat Mark of Frank zo lang weg zouden zijn, Mark studeert en woont nu in Delft en dat is al vreselijk wennen. Jouw ouders zijn er inmiddels wel aan gewend dat jij zo vaak weg bent, maar toch...... Neem de zon maar mee in je koffer als je besluit om in april terug te komen. Hebben we allemaal een superzomer!!! Liefs, Carry

• 02 Januari 2008 - 20:44

Marina En Jan:

Hoi Nathalie
    Leuk en avontuurlijk verhaal. Mooi om dit op deze manier te lezen.
    Wij wensen jou een Gelukkig 2008 en geen berovingen meer, dat is wel eng hoor.
    Groetjes en kusjes van Marina en Jan
    en natuurlijk van je neven en achternichtje en vriendinnen van Bas en Tim, Karin en Lauraine.

• 03 Januari 2008 - 12:09

Caroline:

Gelukkig nieuwjaar terug!! (met wat vrieskou, want het is hier vandaag helaas wat onaangenaam vriesweer met wind en een gevoelstemp van -10..., maar dat warmt bij jou vast snel weer op!) Fijn dat je laatste maanden beter bevielen. Ik kan me voorstellen dat je dat effies nodig had. Ben benieuwd hoe lang je in Nederland gaat blijven, haha, volgens mij ben je al weer iets aan t plannen?! Tot april in ieder geval en geniet van de laatste maanden, en de zon!! xxx.

• 09 Januari 2008 - 13:38

Carola:

He Meid!

Alles goed? Leuk om te lezen hoe het gaat! Wij komen net terug uit Malawi: Het was super!! Heel veel gezien. We zijn ook op safari geweest in Zambia waar we leeuwen, zebra's etc. hebben gezien.

We mailen!

x Carola,

• 14 Januari 2008 - 09:35

Harry N:

Ik ben erg benieuwd naar je "this is Africa-momenten". Cynisch om te zeggen, maar juist de ervaring van de criminaliteit is onmiskenbaar verbonden met Afrika. Ik vrees dat je ondanks je ervaring van de harde werkelijkheid nog een heel rooskleurig beeld van de Afrikaanse werkelijkheid hebt behouden.

• 14 Januari 2008 - 15:29

Nat:

Ja hoor, zuid-afrika is en blijft een mooi land....en zuid-afrika is niet te vergelijken met johannesburg.

• 19 Januari 2008 - 13:24

Cees En Francine:

Hoi Nathalie,

Hier dan een berichtje vanuit Tilburg,
    We hebben hier een ontzettend slecht weer,het regend hier constant,maar geniet jij maar van de zon.
    We vinden het knap dat je het zo lang kunt volhouden daar in dat land, gelukkig komen je ouders in maart.
    Want die zul je wel missen en je ouders ook natuurlijk,
    nou Nathalie, geniet er nog van de mooie omgeving en pas goed op je zelf.
    p.s. Alsnog een gezond en gelukkig 2008.

Groetjes van Ome Cees en Tante Francine.