Weer terug op Nederlandse bodem - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Nathalie - WaarBenJij.nu Weer terug op Nederlandse bodem - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Nathalie - WaarBenJij.nu

Weer terug op Nederlandse bodem

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

03 April 2008 | Nederland, Purmerend

Hihi,

29 februari was m’n laatste dag bij IBM Zuid-Afrika en een maand later op 29 maart stond ik weer met m’n voetjes op Nederlandse bodem. Gelukkig was het niet te koud en regende het ook niet dus was de overgang van met 25 graden weggaan naar de Nederlandse tempraturen niet te dramatisch.

De laatste maand in Zuid-Afrika was wel weer erg mooi, zondag 2 maart ben ik gevlogen naar Kaapstad en m’n ouders vlogen vanuit Amsterdam aan op Kaapstad….daar een taxi gepakt naar de B&B en rond 2 uur ’s nachts lagen we in ons bedje.
De volgende dag gewacht op de huurauto (Avis zou hem in de loop van de ochtend brengen, want tuurlijk weer eerder vroeg in de middag werd) en daarna gereden richting Kaap de Goede Hoop en Boulders Beach (pinguincolonie). Ik heb deze route nu 3x gedaan en het blijft een leuke en mooie route om te rijden zo door de bergen en langs de oceaan.

De volgende dag eerst een boottochtje gemaakt naar seal-island (brrrrrrr) en later de wijngaard van Constania bekeken en daar ook de wijntour gedaan (met een tegenvallende wijnproeving), ’s middags gelunched daar en daarna naar de tafelberg gereden, waar we niet op konden vanwege de mist (op zich geen drama, want het uitzicht is ook mooi op de berg zelf waar je je auto parkeert). In de namiddag lekker gezeten bij Waterfront.

We hadden maar 3 nachten in kaapstad geboekt, dus op dag 3 opzoek gegaan naar een nieuw adresje….het werd Ceres (ik had liters vruchtensappen de afgelopen maanden op van het “merk” Ceres en ik weet nu ook waar het vandaan komt…haha.), 2 nachten zijn we daar verbleven en we hadden het huis zowat voor ons alleen (2 kamers en 2 badkamers). Bij Ceres een gamedrive geboekt en m’n ouders hebben daar hun 1e olifant, giraf, neushoorn, nijlpaard en zebra’s in het “wild”gezien.

Na Ceres werd het rijden door de bergpassen op naar Springbok (in de Westkaap, vlak voor de grens met namibie). Daar de fout gemaakt om 3 nachten te boeken, want er was geen klap te doen maar toch een tochtje gemaakt naar Port Nollot en nog een dagje aan het zwembad kunnen doorbrengen (je hebt vakantie of niet toch ?).

Daarna de grens over op weg naar Namibie, wat tot mijn grote verbazing reuze meeviel wat betreft drukte en tijd en doorgereden naar Keetmanshoop (een echte doorvoersdorp voor reizigers) met als tussenstop nog een bezoek aan de Kokerbomen en een rostenformatiebos.
Vervolgens op naar Windhoek (die stad viel me tegen ! maar dat zal wel gelegen hebben aan dat het regende en dat we de weg niet goed wisten) en daar een natuurpark bezocht in de buurt.
Walvisbaai met als tussenstop Swakopmund was de volgende bestemming en in Walvisbaai een te gek boottochtje gemaakt waarbij de zeehonden regelmatig op de boot sprongen, de pelikanen en meeuwen meevlogen met de boot en zelfs was er nog een surfende zeehond aanwezig. Als lunch verse oesters met champagne op.
De dag daarop een 4x4 tocht gemaakt door zandduinen tussen Walvisbaai en Swakopmund (amazing zulk natuurgeweld gewoon !!) en ’s avonds lekker gegeten in het plaatselijk restaurant.

We hadden helaas niet echt de meest perfecte auto voor Nambie (een Audi A4 die overigens heerlijk reed, maar gravelwegen moet je er toch niet mee nemen teveel als je niet voortdurend een lekke band wil hebben), dus het noorden overgeslagen en ook sousavlei…..dus weer overnacht in Windhoek en Keetmanshoop om vervolgens richting Uppington weer naar Zuid-Afrika te gaan. Overnacht in Kakamas want m’n vader wilde graag de Augrabiesfalls bekijken en ik moet zeggen dat deze ook erg mooi waren (doodeenvoudig de Victoria waterfalls van Zuid-Afrika !!!). Van Kakamas gegaan naar Colesberg (ook een echte doorvoersdorp voor reizigers) en omdat ik m’n ouders nog graag mee wilde nemen naar een goed game reserve zijn we naar Port Elizabeth gereden (want vanuit daar is het makkelijk naar Addo Elephantpark te rijden). Port Elizabeth moet ik zeggen viel me reuze mee, nu zaten we niet midden in de stad maar in een buitenwijk dus dat kan ook gescheeld hebben.
Op 1e Paasdag was er een gigantisch mooi vuurwerk ’s avonds en het voelde net alsof het alweer nieuwjaar was.
Addo was weer leuk, veel olifanten weer gespot en verder is het wel lekker rijden daar.
Na Addo was het aan het terugweg beginnen naar Johannesburg, want tjsa ik heb toch bijna 2 jaar in Johannesburg gewoond en het zo vreemd zijn om m’n ouders niet te kunnen laten zien waar ik nu gewoond en gewerkt heb. Dus via een nachtje Bloemfontein (in een in verhouding belachelijk duur hotel die in verhouding met de B&B’s en andere hotels die we onderweg hadden genomen totaal geen Afrikaanse charme had) kwamen we aan in Johannesburg.
Daar het 1e nachtje doorgebracht in Randburg bij het Waterfront in de buurt en daarna verhuisd naar Rosebank. Uiteraard weer het Lionpark bezocht en ook nog even een grottour gedaan in the cradle of the humankind sterkfonteincaves. De 1 na laatste dag leek me een het goed plan om naar Pilansberg te rijden, helaas deden we daar langer over dan we verwacht hadden en hebben we maar een paar uurtjes in het park doorgebracht.

De laatste dag was het inpakken geblazen, dus na een uitgebreid ontbijt in de Rosebank shoppingcenter, een bezoekje aan de kapper, rondsnuffelen over de craft market in Rosebank en m’n bankzaken regelen in Sandton City (bankaccount toch maar opgeheven) richting Westdene gereden en daar alles in 2 tassen gestouwd (gelukkig had Ruud geen koffer meegenomen dus ik mocht nu in m’n uppie 40kg meenemen). Vervolgens richting het vliegveld gereden en daar de auto ingeleverd (wat ook weer een dramaverhaal apart is, want die idioten hebben geen bordjes opgehangen vanaf de internationale vertrekhal). In totaal hebben we rond de 7500km gereden met z’n 2-en (m’n vader en ik reden) en als ik het zo bedenk heb ik behoorlijk wat km’s afgelegd op de Afrikaanse wegen die afgelopen 2 jaar (+ m’n kennis over auto’s is erg vergroot, haha).

De vlucht zelf liep voorspoedig, geen vertraging gehad gelukkig en we zijn gewoon volgens planning geland op 29 maart.

En nu ? nu een baantje zoeken, m’n autootje weer opknappen/laten keuren/verzekeren, weer een ziektekostenverzekering regelen en wennen aan de nederlandse drukte weer (eish ! agenda’s worden alweer getrokken als je een afspraak wilt maken voor gewoon eventjes een drankje of een etentje).

Nou ik hou jullie op de hoogte van m’n verdere plannen…..en een dikke kus voor iedereen.

Nat

• 03 April 2008 - 22:02

Marije:

Hey meid,
    Heel verrassend dat ik je hoorde vandaag.
    Zie je morgen.
    X

• 04 April 2008 - 20:26

Nico :

Weer goed te lezen dat je weer in nederland
    ben weer een hele ervaring rijker. hoor/lees nog van je
    Nico.

• 12 April 2008 - 10:25

Marie:

Veel plezier daar in de nederland.. en als het allemaal wat teveel w, kom dan toch gewoon een bezoekje brengen in Ghana.. K hoorde gisteren dat ze hier altijd op zoek zijn nr vrijwilligers om te helpen bij malaria preventie.. :)